Hur man håller sig i form med begränsad tid

113-4-träningAlla vet hur viktigt det är att äta sunt och motionera regelbundet. Men många har svårt att hinna med allt som ska göras och det brukar vara träningen som först blir lidande. Det är inte alltid lätt att balansera hem och familj med jobb och andra viktiga saker man har att göra. Personliga nöjen och behov hamnar ibland i andra hand.

Om man planerar sin tid väl och ser på alla potentiella möjligheter så visar det sig att det går att inkludera träning i vardagen. Många promernerar till jobbet, eller går av tunnelbanan ett par stationer tidigare. Andra går ut med hunden varje kväll eller leker med barnen i parken. En alldeles utmärkt tid för att få med sig fysisk aktivitet är också lunchrasten.

Planera in träningen

De allra flesta utnyttjar inte hela sin lunchrast till att äta, så det behöver inte bli någon börda att träna runt lunchtid. En del har tillräckligt med tid att sticka över till gymet som ligger i närheten av jobbet. Andra passar på att träna på kontoret, det finns mycket man kan göra på en liten yta.

Du kan köpa en sviktbräda på Belttonshop.se, det är ett fantastiskt sätt att träna upp balans och styrka på kort tid. När man vill hålla sig i form så gäller det att variera sin träning. Ibland gör man styrketräning, andra gånger cardioträning där man verkligen får igång blodcirkulationen. Men emellanåt passar det bra med lite annat, som att fokusera på koordination och balans. Allt detta kan man göra på en lunchrast med sviktbrädan. Många använder den faktiskt under dagens lopp, det är ganska skönt om man står upp i längre perioder.    

Tänka på de små sakerna

För att behandla sin kropp väl och bygga upp den så räcker det inte bara med träning. Man måste också se till att sitta och stå korrekt på jobbet.´Traditionella kontorssstolar ger inte riktigt den rätta positionen när man sitter mycket. 

Rätt belysning är som pricken över i:et, och är något man verkligen ska ta på allvar. I den här artikeln skriver Ny Teknik om att bättre ljus kan minska barnens stress, så viktigt är det. Träning på lunchrasten, kanske med en sviktbräda, bättre sittställning med ergonomiska stolar, korrekt belysning- allt detta gör att kroppen mår bättre och därmed hela människan.